Tre sagen på et halvt år
Med uheldet i Slagelse har der inden for det seneste halve år været tre sager med klorudslip eller risiko for klorudslip fremme i medierne.
Der er ingen fællesnævner for de tre tilfælde – bortset fra, at så snart der er tale om klor, så træder alarmsystemet i kraft og flere myndigheder involveres: Brandvæsen, politi, hospitaler, Arbejdstilsynet, kommunen og embedslægen.
Lyngby i januar
I januar blev ti mennesker tjekket på stedet for men efter klorudslip, men ingen kom på hospitalet.
Der opstod brand i Lyngby Svømmehal nord for København, og brandvæsenet fik hurtig slukket den – men branden gjorde, at der var et udslip af kemikalier fra svømmehallens kælder, og svømmehallen blev kortvarigt lukket.
Lønne i oktober
I efterårsferien i oktober 2016 blev tre livreddere og en bademester fra Dayz Seawest i Lønne nær Nymindegab i Sydvestjylland indlagt til observation og badelandet lukket. Direktør Søren Sandberg oplyste til JydskeVestkysten, at det var en defekt fugtighedsføler, som var årsagen:
- Den skulle fortælle ventilationsanlægget, hvor meget frisk luft der skulle føres ind i badelandet. Det har resulteret i, at det var den samme luft, der blev cirkuleret rundt, sagde han til avisen.
Søren Sandberg tilføjede, at da der ikke blev tilsat frisk luft, blev klorindholdet i luften for højt.
Undervejs fik Dayz Seawest kritik fra gæster af, at informationen var mangelfuld. Centerleder Bjarne Høgh oplyste til JydskeVestkysten:
- Vi skrev på opslaget ved indgangen i dag at vi har lukket på grund af tekniske problemer. Nu har vi skrevet på grund af ventilationsproblemer.
Og avisen konstaterede, at det næppe var formuleringer, der fik gæsterne til at tænke på kloruheld. Det blev også kritiseret, at gæsterne ikke havde fået en melding over højtaleranlægget:
- Vores problem er hele tiden, at vi ikke ved præcis, hvad vi skal informere om. Vi lukkede i går, fordi vi fornemmede, at der var noget galt, svarede Bjarne Høgh.
JydskeVestkysten oplyste i november, at Dayz Seawest havde fået et strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som blev alarmeret i forbindelse med uheldet: »Det er Arbejdstilsynets vurdering, at det ikke er sikret, at personlige værnemidler anvendes straks ved arbejdets påbegyndelse, når der arbejdes med faremærkede produkter.«
Information er uhyre vigtig
Netop information af gæsterne er et centralt punkt, og manglende eller dårlig information kan have en negativ effekt på svømmebadets image og ikke mindst gøre gæster og det omgivende samfund utrygge:
- Det værste, I kan gøre, er at undlade at informere eller gøre det mangelfuldt. Det efterlader nemt et indtryk af, at I har noget at skjule. Derfor bør hvert svømmebad også have en klar, kort og overskuelig plan for hvem der kommunikerer og hvad der kommunikeres – uanset om det er klorudslip, personuheld, fækalieudslip eller andre ting, der lukker svømmebadet, pointer DSF’s kommunikationskonsulent Erling Madsen.
Han peger også på, at det er vigtigt i planen også at have taget højde for samarbejde med de mange myndigheder, der typisk involveres, så der ikke meldes ud i brudstykker fra hver part uden nødvendigvis at der er overblik og sammenhæng i meldingerne. Får så opstår der også forvirring hos modtagerne af meldingerne.
Erling Madsen (erling.madsen@ajourpress.dk)